Hírek

Francia bírósági ítélettel üzen a zeneipar a streamingcsalóknak

A döntés nyomán az OVH-nak, Franciaország egyik legnagyobb hosting szolgáltatójának is meg kell szüntetnie a JUSTANOTHERPANEL és a buybestsuperfans nevű két streamingcsalással gyanúsított oldallal való együttműködését. Ez a fordulat újabb fontos mérföldkő a zeneipar világméretű harcában a streamingmanipulációk és mesterségesen generált hallgatottság ellen.

 

IFPI-győzelem: 12 streamripping oldal, köztük a Y2mate.com is leállt Vietnámban

A Y2mate.com neve nem volt ismeretlen a hatóságok előtt: már 13 országban blokkolták, és rendszeresen szerepelt a hírhedt kalózoldalak között. Most azonban vége a dalnak: az üzemeltetők beleegyeztek, hogy végleg leállítják az oldalakat.

Az IFPI immár a domainek - köztük a Y2mate.com, Yt1s.com, Utomp3.com és Tomp3.cc - felett is rendelkezik. A szervezet szerint ez az első ilyen siker Vietnámban, és fontos mérföldkő a streamripping elleni globális küzdelemben.

Újabb sikeres akció a streamingcsalások ellen Brazíliában

A döntés megerősíti: az ilyen "streamingmanipulációs" szolgáltatások törvénytelenek, és megsértik Brazília fogyasztóvédelmi szabályait, mivel félrevezető reklámozásnak minősülnek. A bíróság elrendelte a turbinedigital.com.br domain és a hozzá kapcsolódó közösségi oldalak blokkolását, valamint megtiltotta a tevékenység folytatását.

A szerzői jog kihívásai az ALAI 2025 konferencián

A horvát-magyar szervezésű tanácskozás apropóját a 140 évvel ezelőtt elfogadott első magyar szerzői jogi törvény adja, amelyet 1884-ben előbb Magyarországon, majd Horvát-Szlavónországban is kihirdettek. A kongresszus a világ legtekintélyesebb szerzői jogi egyesülete, az ALAI égisze alatt zajlik, amelyet még Victor Hugo kezdeményezésére alapítottak 1878-ban. A rendezvény létrejöttét az EJI jogdíjbizottságai is támogatták.

A zene körforgását vizsgálja a XIII. Music Hungary Konferencia

Az idei fókusztéma, "A zene körforgása - Fenntartható zeneipar 2025-ben"azt vizsgálja, hogyan működhet a zeneipar önfenntartó, ciklikusan megújuló rendszerként. Miközben a nemzetközi kiadók bevételük közel 30%-át forgatják vissza marketingre és új produkciók felkutatására, felmerül a kérdés: mi a helyzet Magyarországon?

Zenei kalóztartalmakkal is taníthatta MI-modelljét az Anthropic

A Claude chatbotot fejlesztő cég ellen a zeneműkiadók is pert nyitotta, amit nemrég kiegészítettek ezzel a plusz vádponttal, hiszen a letöltött könyvek között dalszöveggyűjtemények és kották is lehettek. A torrent technológia sajátosságai miatt ráadásul nemcsak letöltötték, de egyben feltehetően meg is osztották a jogvédett tartalmakat.

Az Anthropic elleni korábbi perről (ahol az illegálisan beszerzett könyvek témája is előkerült) itt olvasható a Dalszerző cikke.

Duplázó gazdasági hatása van a magyar zeneiparnak

A zeneipar duplázó ereje a gazdaságban

A jelentés egyik legfontosabb megállapítása, hogy a magyar zeneipar minden 1 forintnyi közvetlen befektetésből összesen 2,04 forintnyi gazdasági aktivitást generál, vagyis több mint kétszeresére növeli a teljes gazdaságban keletkező értéket. Ez a multiplikátorhatás nem sokkal marad el az Európai Unió zeneiparának egészére mért szorzótól (2,2), ami azt jelzi, hogy a magyar zeneipar szerkezetéből adódóan hasonló gazdasági dinamika figyelhető meg, mint a fejlettebb piacokon.

Az Epidemic Sound friss jelentése a zene kulcsfontosságú szerepét hangsúlyozza a tartalomgyártásban

  • A kimutatás szerint szinte minden tartalomgyártó (98%) használ zenét a tartalmaiban, és 97% kreatív céljaihoz igazítja zenei stratégiáját.
  • 94%-uk gondolja úgy, hogy a zene hozzájárul a kontentjük sikeréhez, különösen a márka kapcsolatok erősítésében (61%), a közönség elkötelezettségének növelésében (47%) és a felfedezhetőség javításában (41%).
  • A zene emellett az érzelmek legfőbb mozgatórugója is: 27% az érzelmi hangulatot tartja szem előtt, amikor aláfestő dalokat választ.
  • A különböző formátumok is befolyásolják a zeneválasztást.

Jön a világ első streamingplatformokra szabott AI-dalfelismerő rendszere a Deezer jóvoltából

A párizsi székhelyű streamingszolgáltató saját fejlesztésű AI-zenefelismerő eszközének segítségével kiderült: a naponta feltöltött zenék 18%-a - azaz több mint 20 ezer track - teljes mértékben mesterséges intelligenciával készült. Így többek között a népszerű Suno és Udio nevű programokkal kreált felvételeket is ki lehet szúrni.

Lassul a streaming növekedése, meginog a vinylek sikere a brit zenei piac féléves jelentése szerint

A streaming továbbra is domináns, de a gyarapodás üteme látványosan csökkent: az első félévben 6,4%-kal emelkedett az album-egyenértékes streamingfogyasztás (SEA), elérve a 93,6 millió egységet. Ez visszaesést jelent a 2024-es év azonos időszakában mért 11%-os növekedéshez képest. A második negyedév különösen gyenge volt: mindössze 6,3%-os emelkedést könyveltek el, szemben az év első negyedévében mért 6,6%-kal.